Valg af Mikrofon

Valg af Mikrofon

Se vores udvalg af mikrofoner her

 

Mikrofoner har mange forskellige karakteristikker, således de kan hjælpe til at løfte en performance. Dette gør også at hvis den forkerte mikrofon bliver valgt kan den havde problemer i sit miljø, og dermed være et problem for dig.

Meget groft sagt, skal det voldsomt skal det være en dynamisk mikrofon og skal det være detaljeret skal det være en kondensator mikrofon.

 

Dynamisk Mikrofon

Dynamisk Mikrofon

DM-2500 Vores mest solgte Mikrofon

 

Dynamisk Mikrofon – Vokal Mikrofonen

Dynamiske mikrofoner er de mest almindelige, det er dem der ligner et kræmmerhus. Den dynamiske mikrofon er den mest hårdfør både med hensyn til at blive kastet rundt med, men også hvis der skal skriges, råbes eller generelt være i meget støjfuldt miljø. Derfor er disse mikrofoner nemme at havde med at gøre. De har deres begrænsning i detaljerne i de højere toner, og generelt fine detaljer. Det er her Kondensator mikrofonen kommer ind, med flotte detaljer og høj følsomhed. Men hvor den dynamiske mikrofon kan klare miljøer helt op til 120 til 150 decibel, kan kondensator mikrofonen kun overkomme 80 decibel, samt det er vigtigt du ikke er for fysisk voldsom med dem, siden de indeholder elektronik og selve mikrofon kapselen kan let blive beskadiget. Ikke kun feedback kan være et stort problem men en kondensator mikrofon, men også er det muligt at lydtrykket kan presse membranen så langt ind at den sætter sig fast til bagsiden af mikrofon kapselen, og ballet er ovre. Du kan aflæse i dataene hvor mange decibel den pågældende mikrofon kan klare under dataen Max SPL.

Kondensator Mikrofonen

Til studie brug er kondensator mikrofonen oplagt, og er hvor den typisk er brugt, men igen 80 decibel i pludselige opstået lyde (transienter) kan hurtig overskrides når man har med trommer, bas og blæse instrumenter at gøre. Derfor vil disse være optaget med ekstra følsomme dynamiske mikrofoner. Følsomheden kan aflæses i dataene under det engelske udtryk sensitivity og måleenheden er mV/Pa/1 kHz, så viser hvor mange millivolt per pascal ved 1 KHz den giver ud (jo højere jo følsommere).

Kondensator mikrofonen skal bruge noget som hedder Phantom power fra din mikrofon indgang, ellers vil du ikke få lyd ud af den. Hertil på grund af den høje følsomhed anbefaler vi at montere i en spider, som er en holder der absorbere vibrationer fra gulv og mikrofonstativ.

Inden for Kondensator mikrofoner har du valget imellem large eller small diaphragm. Large diaphragm mikrofoner er generelt tykke og sidder oprejst (vertikalt), og har simpelthen en stor membran der optager lyden. Dette giver den generelt varme i lyden og er den mest brugte af de 2. Men ønsker du skarp og fin detalje i de højere frekvenser kan man med fordel bruge en small diaphragm. Et godt eksempel er til akustisk guitar, vil du virkelig havde en mikrofon der får fingre lyde og præcision med.

 

Pick-up Patterns – Optage mønstre

Noget af det allervigtigste at kigge på er pickup patterns, som i dataen er benævnt system. Dette omhandler hvordan mønsteret er på hvordan mikrofonen optager lyden omkring sig, det er nemlig ikke ens.

optagemøster

 

Den mest brugte type hedder en Cardioid, fordi dens optagelses mønster er hjerteformet. Det vil sige den er god til ikke at optage alt for meget lyd fra siden og bedst forfra. Grunden til at man er interesseret i ikke at optage så meget som muligt omkring mikrofonen, er at på en scene specielt, har man lyd fra andre band medlemmer, PA systemet som spiller ud til publikum og publikummet selv som forhåbentligt er så vilde med det der sker at de lave en masse støj også. Hvis alt dette kommer ind i en mikrofoner på fulde gardiner har du feedback, og er det en sanger som ikke er så kraftig i stemmen, vil man være ude af stand til at løfte niveauet. I et sådanne tilfælde kunne en supercardioid være vejen frem, idet denne har et endnu smallere pickup pattern. På grund af det meget smalle pickup pattern er det vigtigt at der bliver sunget lige på mikrofonen, er du en lille smule til siden forsvinder lyden hurtigt, men det er en fantastisk afskærmning fra lydende omkring.

Kondensator mikrofonerne har yderlige 2 slags pickup patterns at byde på, omnidirektionel som optager i alle retninger, og figure-eight (8 tals) mikrofon som optager i en 8 tals form. Med omnidirektionelle mikrofoner kan du optage et helt band eller anden form for performance med bare 1 mikrofon. Her har man så ikke mulighed for at separere instrumenter og vokaler og justere individuelt. Figure-eight mikrofonen er en udpræget vokal mikrofon som er skabt til en duet, i det den optager fra både front og bag og ingenting fra siderne samt den er god til at filtrere lyde væk der kommer langvejs fra. Derfor skal der typisk synges relativt tæt på en figure-eight mikrofon, til gengæld vil den generelt belønne med masser af varme og detalje.

 

 

 

ECM-170 Kondensator Mikrofon

mikrofon ECM-170

Vores ECM-170 kondensator mikrofon har indbygget kombinationer således du kan skifte imellem 3 forskellige pickup patterns Cardioid, omnidirektionel og figure-eight.

Skal det være en trådløs mikrofon ?

trådløs mikrofon sæt

Mulighederne er mange, mange af de samme ting er gældende ved valg af en trådløs mikrofon. Nogle af de vigtigste ting er

  • Antenne system
  • Sende og modtage system
  • Valg af frekvens
  • Mikrofon kvalitet.

Vi har skrevet en del om valg af frekvenser og de mange af ting der er at tage højde for når du skal vælge trådløse mikrofoner, læs mere her: Trådløse mikrofoner

Har kommentarer, ris, ros eller spørgsmål, skriv rigtig gerne herunder:

Facebookgoogle_plusmail

Leave a comment: